sobota, 19 kwietnia 2014

"Mamy coraz mniej czasu"*

 Wydawnictwo: Otwarte
Ilość stron: 437
Seria: Dotyk Julii, tom II
Data wydania: 17.07.2013 r.
Cena: 34,90 zł



Opis wydawcy: Julia z Adamem uciekają z kwatery Komitetu Odnowy i trafiają do Punktu Omega, przystani dla dzieci o szczególnych zdolnościach. Wreszcie są bezpieczni. Sielanka zakochanych trwa jednak krótko. Julia poznaje sekret, który może przekreślić ich wspólne marzenia o szczęściu…









Taki gniewny, taki czuły, taki ludzki, jak nigdy wcześniej. Zupełnie inny niż dawnej. Takiego Warnera Julia nie zna. To wszystko jest zbyt skomplikowane i miesza jej w głowie.

Strach
paraliżuje,
zmusza
do działania.

Już nie wie kim był, kim chce by dla niej był.
Oprawca, a może przyjaciel?
Tak blisko, blisko, blisko,
za blisko.
Jej serce bije, bije i bije,
za szybko.
A Warner
patrzy na nią,
tak intensywnie patrzy
I widzi, widzi, widzi
to, co ona zawsze bała się zobaczyć w samej sobie.

Odwagę, siłę i możliwości.

Już nie wie, kim była, kim chce być.
Nie wie, jakie uczucia nią kierują.
Ma mętlik w głowie

Adam? Warner?
Samotność?

Chce być silna, tak bardzo silna.
Zmusza się do działania, do przeciwstawienia,
Uwalnia swój gniew.

Tak
z ł a
tak b a r d z o
zła

Za Punkt Omega, za siebie, za przyjaciół

Przeciw Andersonowi
stanie
powstanie
Z a p ł o n i e




"Sekret Julii" i "Dar Julii", to idealna kontynuacja serii. Autorka z wprawą prowadzi akcję i splata losy głównych bohaterów w niebezpiecznie skomplikowany supeł nabrzmiały od emocji.
Chociaż to powieść dystopiczna, to dla mnie najważniejsze były uczucia i emocje targające Julią. Spojrzenie przez pryzmat niezwykłej zwykłej  dziewczyny na świat po zagładzie, świat rządzony przez ludzi, którzy pod reżimem surowej władzy niszczyli człowieczeństwo w zastraszonych obywatelach. To świat, który stara się zniszczyć każde dobro, każdą nadzieję w człowieku, jego delikatność, indywidualność i duszę. Tu liczy się posłuszeństwo i bezduszność. Zło opanowuje serca żołnierzy, strach przed dowódcą zmusza do zniszczenia własnego sumienia.
To świat, w którym przyszło żyć Julii, wrażliwej nastolatce, odrzuconej przez społeczeństwo, której wyrzekli się rodzice z powodu jej choroby daru .
Julia przez cały czas była dla siebie wrogiem, bała się swojej mocy, nie potrafiła uwierzyć, że przekleństwo jakie na nią spadło może być jej siłą.

"Dawno temu byłam dzieckiem.Dzisiaj nadal jestem dzieckiem. Ale mam żelazną wolę, 2 pięści ze stali i przybyło mi 50 lat.Tym razem jestem siłą.Dewiacją ludzkiej natury.Jestem silniejsza. Bardziej wściekła.Moją przyszłością jest chaos."*



Oto staje przed wami nowa Julia. Gdzieś pomiędzy stronami "Sekretu Julii" ta doświadczona przez los osóbka zaczyna rozumieć, zaczyna wierzyć, że może być silna. Zaczyna działać.

Podoba mi się ta przemiana bohaterki. Jest ona powolna, niezdecydowana w swoim działaniu, ale w końcu wychodzi ze swojego kokonu i zaczyna się rozwijać. Autorka znakomicie ukazała zmiany jakie zachodziły w Julii, jej strach, niezdecydowanie, ale i rodzącą się w niej silną i niezależną młodą kobietę.

Tahereh Mafi w dużej mierze skupia się również na uczuciach głównej bohaterki, które przeplatają się z wątkiem dystopicznym. Julia jest zagubiona w emocjach, które wywołuje w niej Warner – chłopak, którego powinna nienawidzić. Jest zażenowana zmieszana przerażona swoimi uczuciami w stosunku do tego złego, szalonego i niebezpiecznego dziewiętnastolatka.

"Bo teraz w moim sercu coś pęka, coś, co przypomina strach, boli jak przerażenie, smakuje jak panika, niepokój albo rozpacz. Nie wiem, jak mam rozumieć to, co mam przed sobą. Nie chcę oglądać takiego Warnera. Nie chcę myśleć o nim inaczej niż jak o potworze."*


Niezachwiana pewność, którą miała w stosunku do czynów i zachowania syna Naczelnego Dowódcy zaczyna się rozpadać jak domek z kart. Zmienia się, patrzy na niego pod innym kątem i wszystko zaczyna wyglądać inaczej. A przecież jest Adam: cudowny, miły, o dobrym sercu, chłopak, który ją ocalił, który może jej dotykać, który nie boi się jej dotyku.
Jej pierwszy przyjaciel.
Jej ostoja, bezpieczna przystań.

Los jednak kolejny raz szykuje dla Julii niespodziankę.
Sekret Julii już nie jest bezpieczny, i Adam również skrywa tajemnicę, która na zawsze zmieni ich życie.

A wśród tej burzy uczuć, tego niezdecydowania i strachu budzi się nadzieja, by rozpocząć walkę przeciw Komitetowi Odnowy.

Czy Julii uda się stawić czoła Naczelnemu Dowódcy? Czy przezwycięży strach przed swoją mocą, przed samą sobą? Czy pozwoli sobie dojrzeć i zrozumieć swoje emocje?
Czy dokona słusznego wyboru?


Nie pozostaje nam nic innego, jak sięgnąć po "Sekret Julii", by poznać dalsze losy dziewczyny, która potrafi zranić samym dotykiem, przypadkowym muśnięciem skóry.

Wiem, że w przyszłości sięgnę po tę serię ponownie. Powrócę do zdań, pojedynczych słów jeszcze kilkakrotnie, bo jestem zachwycona tą historią, bohaterami (Warner) i stylem autorki. To książka, która może i nie skupia się na świecie po katastrofie, czy na funkcjonowaniu nowego rządu, ale skupia się na czymś ważniejszym: na ludziach - ich emocjach i uczuciach. "Sekret Julii" pokazuje nam, że człowiek nie jest tylko jedną warstwą, jest czymś znacznie więcej - ukazuje nam głębię ludzkich charakterów.
A zakończenie... cóż to najlepszy wstęp do ostatniej części trylogii - "Daru Julii".

To taka seria, po której cieszę się, że ją przeczytałam, a z drugiej strony żałuję, że już jest po, że opowieść dobiegła końca.
Chcę więcej takich książek.




Ocena 6/6


* "Sekret Julii" Tahereh Mafi



Zobacz również: Bitwa okładek #4: "Dotyk Julii" Tahereh Mafi




4 komentarze:

  1. Z chęcią zapoznam się z tą serią ^^ Bo jak na razie znajduję same dobre opinie, a twoja jeszcze bardziej mnie motywuje do sięgnięcia po pierwszą częśc :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przeczytałam całej recenzji, bo jestem świeżo po pierwszym tomie a drugi już czeka:) Chcę mieć niespodziankę:D Ale cieszę się, że drugi tom jest równie dobry.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zupełnie nie przekonuje mnie ta seria :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nadal mam wątpliwości i nie wiem czy zdecydować się na tą serię... Z jednej strony wiele osób poleca, ale z drugiej jakoś nie jestem przekonana ;/

    http://ksiazkowy-swiat-niki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń